Logopedia


Drogie Przedszkolaki
przez KORONAWIRUSA nie mogę z wami spotykać się na zabawach i ćwiczeniach logopedycznych. Dlatego, chcę prosić Was i Waszych Rodziców o domową ,,gimnastykę buzi i języka".



13 maja 2020r.

Witajcie.
Nie możemy jeszcze spotkać się w przedszkolu, ale możecie wybrać się do lasu z rodzicami.
Tematem dzisiejszych zabaw jest ,,Wiosenna wycieczka do lasu"

  1. Ćwiczenia buzi i języka:
- ziewamy mocno jak zbudzony jeż, aaaaaaaa ,
- kukamy jak kukułka; kuku, kuku, .....
- wysuwamy do przodu między zębami język jak wąż lub jaszczurka,
- nadymamy policzki jak żaba.
  1. Ćwiczymy oddech:
- wąchamy kwiaty: nabierając powietrza nosem wypuszczając buzią z długim aaaa- psik,
- dmuchamy na banki mleczy: mocno i szybko, delikatnie i długo, z przerwami.
  1. Na pewno pamiętacie jak w lesie trzeba się zachować. Cicho, grzecznie i nie płosząc mieszkańców lasu. Pomoże w tym wierszyk- powtarzajcie go wraz z rodzicami lub starszym rodzeństwem.
Ci! Sza!
Sza!Sza!Sza! - Mówię ja.
Szy!Szy!Szy! - Też i ty.
Szo!Szo!Szo! - Wołam ja.
Szy!Szy!Szy! - Wołasz ty.
Szu!Szu!Szu! - Śpiewam ja.
Szy!Szy!Szy! -Śpiewasz ty.
Sze!Sze!Sze! - Myślę ja.
Szy!Szy!Szy! - myślisz ty.

Wierszy ze zbioru ,,Szumiące wierszyki" I. Widera

  1. Teraz coś do zrobienia: narysujcie na kartce las jaki zobaczycie na spacerze, jaki pamiętacie lub jaki znacie z obrazków – ale bez zwierząt. Zwierzęta wytnijcie z z załączonej karty ze zwierzętami
Nim nakleicie je w swoim lesie- naśladujcie ich głosy: wilk- auuuu, lis- się skrada szu,szu, jeż- nocą tupta: tup,tup, wiewiórka- szyszki zjada-chrup, chrup, zając – ucieka kic,kic, sarenka – żuje trawę- mniam, mniam.
Obrazki pochodzą z materiałów M. Bogdanowicz ,,Od obrazka do słowa".

Pozdrawiam serdecznie. Miłej zabawy.

Pani Stenia 


24 kwietnia 2020r.

Witam , szanowni Rodzice i Drogie Dzieci. Nadal nie możemy spotykać się w przedszkolu, dlatego przesyłam kilka nowych zabaw i zadań do tematu ,,Bocian i żaby”.

1. Gimnastyka buzi i języka ( najlepiej przed lustrem):
- ziewamy jak żabki –
- nadymamy policzki jak żabki w czasie kumkania,
- przy otwartej buzi powtarzamy: kle, kle, kle,
- powtarzamy : kum, kum, kum – układając usta w ryjek
- naśladujemy szum wiatru nad stawem: szszszszsz – głośno , cicho, z przerwami sz-sz-sz,
- na koniec rozluźniamy buzie robiąc buuu, buuu –jak by nam było zimno.

2. Zabawa oddechowa – wąchamy kwiatki – wciągamy powietrze nosem wypuszczamy buzia mówiąc piękne aaaa. Do wąchania można wykorzystać prawdziwe kwiatki.
3. Wierszyk o głodnym bocianie - ćwiczenie ładnego wymawiania -ż. Możecie nauczyć się wierszyka na pamięć lub powtarzajcie z rodzicami/rodzeństwem . Oni wiersz wy słowo żabka.
Chodzi bocian przy stawie,
wypatruje żabek w trawie.
Jest głodny niesłychanie,
ma ochotę na śniadanie.
Jedna żabka wyskoczyła
za kamykiem się ukryła.
Druga żabka wyskoczyła
za kwiatkiem się ukryła.
Trzecia żabka wyskoczyła
za krzaczkiem się ukryła.
Nie ma żabek. Bocian ma pusty brzuszek.
Musi sobie nałapać muszek.
4. Kilka zabaw plastyczno- graficznych z bocianem w roli głównej Logopestka - bocian.


Po pracy nad kartką może pobawicie się w zabawę ruchową : bociana i żabki. Bocianie prace możecie przesłać na adres steniabaluch@gmail.com . Miłej zabawy.



16 kwietnia 2020r.


Drodzy Rodzice i kochane Dzieci. Jak wiecie, nadal nie możemy się spotykać w przedszkolu, więc zapraszam Was do zabaw domowych. Dziś wraz z domowymi zwierzętami.
  1. gimnastyka buzi i języka – najlepiej przed lustrem
- miałczymy jak kot- ,,miau" – przy - a – szeroko otwierając buzie,
- klaskamy językiem jak koń stukający kopytami – wolno, szybciej, b. szybko,
- ,,mówimy" jak krówka ,,muuu" -wyciągając usta do przodu,
- naśladujemy kurę powtarzając ko-ko-ko – głowa lekko odchyloną do tyłu,
- prychamy buzią jak osiołek, który nie chce iść dalej.
  1. Ćwiczymy oddech. Pamiętajcie, nabieramy powietrze nosem- wypuszczamy buzią:
- chłodzimy kotkowi mleko: dmuchamy na mleko w spodeczku tak, by się poruszało,
- a teraz spróbujcie jak kotek – tylko języczkiem napić się mleka,
Jeżeli ktoś mleka nie lubi lub nie może pić- może dostać inny dowolny napój.
Po wydrukowaniu wytnijcie obrazki i nazwijcie zwierzęta i pobawcie się wykonując zadania:
  • pokaż wszystkie zwierzęta z głoską k na początku,
  • które zwierzę ma na początku głoskę: p, b, g, ś,
  • które zwierzę ma w środku głoskę: cz, r ( kaczka, kura, baran, krowa )
  • klaszcząc podziel nazwy zwierząt na sylaby,
  • może spróbujecie przegłoskować np. k-o-t, k-r-o-w-a, ....
  1. A jak już was to zmęczy przypomnijcie sobie zabawę do piosenki/ może być wierszyk ,, Dziwne rozmowy" – naśladowaniem ruchu i głosu zwierząt. A było to tak:
W chlewiku mieszka świnka co ryjkiem trąca drzwi.
Ja niosę jej jedzenie a ona kwi, kwi, kwi.
Opodal chodzi kaczka co krzywe nóżki ma.
Ja pytam jak się miewasz? A ona kwa, kwa, kwa.
Przy budzie trzy szczeniaczki, podnoszą wielki gwałt.
Ja mowie cicho pieski! A one hau, hau, hau.

  1. Teraz poproście o kartkę, klej, nożyczki i kredki. Wytnijcie z karteczek zwierzęta. Narysujcie na kartce: trawę, oborę, budę, staw, płot, dom .... i to co jeszcze chcecie, a potem doklejcie zwierzęta. Chyba, że ktoś woli odwrotnie: najpierw wkleić zwierzęta a potem dorysować : traw, ... życzę milej zabawy.
  2. Jeszcze trochę słów do utrwalenia głosek:
sz,ż,cz,dż - koszyk, szopa, żaba, żuraw, kożuch, kaczka – kwaczka, taczka, motyczka, dżdżownica,
s,z,c,dz – pusty, staw, kapusta, sucha - sosna, koza , zepsuty, dzban,
r- trawa, traktor, troskliwa kotka, gruby baran, dobra krowa, kolorowy kogut, prędki koń, karmazynowa kura.
Pozdrawiam

steniabaluch@gmail.com




8 kwietnia 2020r.



Witam Was serdecznie. Święta Wielkanocne tuż tuż, dlatego proponuje parę ćwiczeń pisankowo – kurczaczkowo – zajaczkowych.
  1. ćwiczenia buzi i języka:
- ziewanie jak wyspany zając – z szeroko otwartą buzią,
- nadymanie policzków – jak pisanki,
- język między zębami wysuwa się do przodu- patrzy czy idzie zajączek,
- klaskamy językiem jak pędzący konik, który wiezie nas na wiosenną wycieczkę
- oblizujemy buzię językiem dookoła- wszystko było pyszne
- nabieramy powietrza, parskamy- już nic więcej nie zjemy
  1. Teraz ćwiczenia oddechowe:
- poszukajcie piórko/ kłaczek waty, lub coś równie lekkiego- poproście, by ktoś z domowników zawiesił to na nitce; trzymając za nitkę dmuchajcie; lekko, mocniej, z przerwami,...
- a teraz zabawa z rurką, jajkiem i ozdobami, po wydrukowaniu należy powycinać ozdoby i przy pomocy rurki (dotykamy wyciętej ozdoby, wciągamy powietrze i przenosimy na pisankę), przeniesione ozdoby naklejamy. ( jajko i ozdoby na następnych stronach)
  1. A teraz wierszyk logopedyczny, do narysowania przez każdego przedszkolaka i do odgadnięcia - co to?
Główkę, brzuszek –wychyliło,
Na dwie nóżki wyskoczyło,
Czarne oczko otworzyło,
Dziobek mały rozchyliło,
Że się wykluło – zakwiliło
( to oczywiście pisklątko- kurczaczek)
Wasz obrazek wraz z powiedzianym wierszykiem, może być świątecznym prezentem dla domowników. A może ktoś Wasz występ nagra lub zrobi zdjęcie waszemu kurczaczkowi czy pisance. Chętnie i ja zobaczę steniabaluch@gmail.com
Tymczasem życzę Wszystkim zdrowych, dających radość i nadzieję, że wkrótce się spotkamy Świat Wielkanocnych.





1 kwietnia 2020r.

Na początek przypomnijcie sobie, co robimy na początku naszych spotkań. Do tego przyda się lustro – na pewno je w domu znajdziecie. Przed lustrem: ziewajcie jak lew,
  • masujcie, oklepujcie policzki tak jak mama to robi z kremem,
  • pompujcie policzki jak baloniki,
  • bawcie się z języczkiem w myszkę która chce uciec z buzi,
  • naśladujcie jedzącą rybkę,
  • poślijcie domownikom zdmuchiwane z rączki całusy,
  • policzcie językiem ząbki,
  • zróbcie ,,język na baczność"
  • śpiewajcie na la, la – z mocno otwarta buzią wasze ulubione piosenki
  • bawcie się w konika (klaskanie językiem) który: jedzie powoli, szybciej i parska – kiedy już nie chce jechać dalej
  • może jeszcze pamiętacie jakieś zabawy z przed lustra.
Możecie w wolnych chwilach:
  • dmuchać na lekkie przedmioty np. piórka, kawałki waty, skrawki papieru,...
  • przy pomocy rurki i odrobiny wody w kubku z np. mydłem – dmuchając do środka wytworzyć dużą pianę,
  • przy pomocy rurki przenosić drobne obrazki ( np. wycięte chmurki, kurczaczki, pisanki, ...) ze stolika na kartkę- tworząc obrazek.
Pomagając mamie w kuchni możecie:
  • oblizywać łyżkę, którą wcześniej mieszaliście z mamą pyszny krem,
  • wylizać talerzyk po pysznym deserze,
  • pić przez rurkę gęsty sok lub jogurt
  • kosztując pyszne dania: mlaskać i oblizywać się bezkarnie.
A jak już zapragniecie zrobić jakieś zadanie przy stoliku to proponuję grę planszową na utrwalenie: s, z, c, dz.




Drodzy Rodzice, proponuję jeszcze jedną zabawę – tym razem z pingwinem. Pingwin i rybki dostępne tutaj: Logopestka - głodny pingwin. Załączoną grafikę należy wydrukować i wyciąć odpowiednio oznaczone obszary. Na rybkach należy napisać słowa zawierające daną głoskę do ćwiczenia. Np. jeżeli ćwiczoną głoską jest
  • "sz" słowami tymi mogą być: szafa, kosz, kasztan, szuflada, szal, szyszka, szelki lub tp.
  • "cz" słowami tymi mogą być: czapka, czekolada, kaczka, czapla, Apacz, czary, czupryna, koczkodan lub tp.
  • "ż" słowami tymi mogą być: żaba, Żaneta, żuraw, żołędzie, kożuch, rzepa, żyrafa, żelatyna lub tp.
  • "dż" słowami tymi mogą być: dżungla, dżokej, dżdżownica, dżdżysty, dżem, dżentelmen lub tp.
  • "s" słowami tymi mogą być: Stenia, sok, smok, smutny, kosmos, nos, włos, sosna lub tp.
  • "z" słowami tymi mogą być: Zuzia, zebra, Zenek, koza, zabawa, zapasy, zupa, zoo lub tp.
  • "c" słowami tymi mogą być: cebula, Celina, Calineczka, cukierek, cynamon, Cypisek, kocur, oscypek lub tp.
  • "dz" słowami tymi mogą być: dzwon, dzban, zasadzka, sadza, sadzawka lub tp.
  • "r" słowami tymi mogą być: trawa, tratwa, trampki, trepy, drwal, dratwa, drut, ryba, rak, rura, mur, tur, rower, rabarbar, traktor lub tp.
Jeżeli dziecko poprawnie powie słowo napisane na rybce, pingwin może je zjeść. Za dobre wykonanie zadania dziecko może dostać nagrodę np. ulubiony owoc (nagroda dowolna).

W razie pytań, proszę kierować je na adres steniabaluch@gmail.com.
Życzę miłej zabawy Dzieciaczkom i Rodzicom.