Drogie
Przedszkolaki,
przez KORONAWIRUSA nie mogę z wami spotykać się na
zabawach i ćwiczeniach logopedycznych. Dlatego, chcę prosić Was i
Waszych Rodziców o domową ,,gimnastykę buzi i języka".
13 maja 2020r.
Witajcie.
Nie
możemy jeszcze spotkać się w przedszkolu, ale możecie wybrać się
do lasu z rodzicami.
Tematem
dzisiejszych zabaw jest ,,Wiosenna wycieczka do lasu"
- Ćwiczenia buzi i języka:
- ziewamy mocno jak
zbudzony jeż, aaaaaaaa ,
- kukamy jak
kukułka; kuku, kuku, .....
- wysuwamy do przodu
między zębami język jak wąż lub jaszczurka,
- nadymamy policzki
jak żaba.
- Ćwiczymy oddech:
- wąchamy kwiaty:
nabierając powietrza nosem wypuszczając buzią z długim aaaa-
psik,
- dmuchamy na banki
mleczy: mocno i szybko, delikatnie i długo, z przerwami.
- Na pewno pamiętacie jak w lesie trzeba się zachować. Cicho, grzecznie i nie płosząc mieszkańców lasu. Pomoże w tym wierszyk- powtarzajcie go wraz z rodzicami lub starszym rodzeństwem.
Ci! Sza!
Sza!Sza!Sza! -
Mówię ja.
Szy!Szy!Szy! -
Też i ty.
Szo!Szo!Szo! -
Wołam ja.
Szy!Szy!Szy! -
Wołasz ty.
Szu!Szu!Szu! -
Śpiewam ja.
Szy!Szy!Szy!
-Śpiewasz ty.
Sze!Sze!Sze! -
Myślę ja.
Szy!Szy!Szy! -
myślisz ty.
Wierszy ze zbioru
,,Szumiące wierszyki" I. Widera
- Teraz coś do zrobienia: narysujcie na kartce las jaki zobaczycie na spacerze, jaki pamiętacie lub jaki znacie z obrazków – ale bez zwierząt. Zwierzęta wytnijcie z z załączonej karty ze zwierzętami
Nim nakleicie je w
swoim lesie- naśladujcie ich głosy: wilk- auuuu, lis- się
skrada szu,szu, jeż- nocą tupta: tup,tup, wiewiórka-
szyszki zjada-chrup, chrup, zając – ucieka kic,kic,
sarenka – żuje trawę- mniam, mniam.
Obrazki pochodzą
z materiałów M. Bogdanowicz ,,Od obrazka do słowa".
Pozdrawiam
serdecznie. Miłej zabawy.
Pani
Stenia
24 kwietnia 2020r.
Witam
, szanowni Rodzice i Drogie Dzieci. Nadal nie możemy spotykać się
w przedszkolu, dlatego przesyłam kilka nowych zabaw i zadań do
tematu ,,Bocian i żaby”.
1. Gimnastyka
buzi i języka ( najlepiej przed lustrem):
-
ziewamy jak żabki –
-
nadymamy policzki jak żabki w czasie kumkania,
-
przy otwartej buzi powtarzamy: kle, kle, kle,
-
powtarzamy : kum, kum, kum – układając usta w ryjek
-
naśladujemy szum wiatru nad stawem: szszszszsz – głośno ,
cicho, z przerwami sz-sz-sz,
-
na koniec rozluźniamy buzie –robiąc buuu, buuu –jak
by nam było zimno.
2. Zabawa oddechowa – wąchamy kwiatki – wciągamy powietrze
nosem wypuszczamy buzia mówiąc piękne aaaa. Do wąchania
można wykorzystać prawdziwe kwiatki.
3.
Wierszyk o głodnym bocianie - ćwiczenie ładnego wymawiania -ż.
Możecie nauczyć się wierszyka na pamięć lub powtarzajcie z
rodzicami/rodzeństwem . Oni wiersz wy słowo żabka.
Chodzi
bocian przy stawie,
wypatruje
żabek w trawie.
Jest
głodny niesłychanie,
ma
ochotę na śniadanie.
Jedna
żabka wyskoczyła
za
kamykiem się ukryła.
Druga
żabka wyskoczyła
za
kwiatkiem się ukryła.
Trzecia
żabka wyskoczyła
za
krzaczkiem się ukryła.
Nie
ma żabek. Bocian ma pusty brzuszek.
Musi
sobie nałapać muszek.
4.
Kilka zabaw plastyczno- graficznych z bocianem w roli głównej Logopestka - bocian.
Po
pracy nad kartką może pobawicie się w zabawę ruchową : bociana
i żabki.
Bocianie prace możecie przesłać na adres steniabaluch@gmail.com
. Miłej zabawy.
16 kwietnia 2020r.
Drodzy
Rodzice i kochane Dzieci. Jak wiecie, nadal nie możemy się spotykać w przedszkolu, więc zapraszam Was do zabaw domowych. Dziś wraz
z domowymi zwierzętami.
- gimnastyka buzi i języka – najlepiej przed lustrem
- miałczymy jak
kot- ,,miau" – przy - a – szeroko otwierając buzie,
- klaskamy językiem
jak koń stukający kopytami – wolno, szybciej, b. szybko,
- ,,mówimy"
jak krówka ,,muuu" -wyciągając usta do przodu,
- naśladujemy kurę
powtarzając ko-ko-ko – głowa lekko odchyloną do tyłu,
- prychamy buzią
jak osiołek, który nie chce iść dalej.
- Ćwiczymy oddech. Pamiętajcie, nabieramy powietrze nosem- wypuszczamy buzią:
- chłodzimy kotkowi
mleko: dmuchamy na mleko w spodeczku tak, by się poruszało,
- a teraz
spróbujcie jak kotek – tylko języczkiem napić się mleka,
Jeżeli ktoś mleka
nie lubi lub nie może pić- może dostać inny dowolny napój.
Po
wydrukowaniu wytnijcie obrazki i nazwijcie zwierzęta i pobawcie się
wykonując zadania:
- pokaż wszystkie zwierzęta z głoską k na początku,
- które zwierzę ma na początku głoskę: p, b, g, ś,
- które zwierzę ma w środku głoskę: cz, r ( kaczka, kura, baran, krowa )
- klaszcząc podziel nazwy zwierząt na sylaby,
- może spróbujecie przegłoskować np. k-o-t, k-r-o-w-a, ....
- A jak już was to zmęczy przypomnijcie sobie zabawę do piosenki/ może być wierszyk ,, Dziwne rozmowy" – naśladowaniem ruchu i głosu zwierząt. A było to tak:
W chlewiku
mieszka świnka co ryjkiem trąca drzwi.
Ja niosę jej
jedzenie a ona kwi, kwi, kwi.
Opodal chodzi
kaczka co krzywe nóżki ma.
Ja pytam jak się
miewasz? A ona kwa, kwa, kwa.
Przy budzie trzy
szczeniaczki, podnoszą wielki gwałt.
Ja mowie cicho
pieski! A one hau, hau, hau.
- Teraz poproście o kartkę, klej, nożyczki i kredki. Wytnijcie z karteczek zwierzęta. Narysujcie na kartce: trawę, oborę, budę, staw, płot, dom .... i to co jeszcze chcecie, a potem doklejcie zwierzęta. Chyba, że ktoś woli odwrotnie: najpierw wkleić zwierzęta a potem dorysować : traw, ... życzę milej zabawy.
- Jeszcze trochę słów do utrwalenia głosek:
sz,ż,cz,dż -
koszyk, szopa, żaba, żuraw, kożuch, kaczka – kwaczka, taczka,
motyczka, dżdżownica,
s,z,c,dz –
pusty, staw, kapusta, sucha - sosna, koza , zepsuty, dzban,
r- trawa,
traktor, troskliwa kotka, gruby baran, dobra krowa, kolorowy kogut,
prędki koń, karmazynowa kura.
Pozdrawiam
steniabaluch@gmail.com
8 kwietnia 2020r.
Witam Was
serdecznie. Święta Wielkanocne tuż tuż, dlatego proponuje parę
ćwiczeń pisankowo – kurczaczkowo – zajaczkowych.
- ćwiczenia buzi i języka:
- ziewanie jak
wyspany zając – z szeroko otwartą buzią,
- nadymanie
policzków – jak pisanki,
- język między
zębami wysuwa się do przodu- patrzy czy idzie zajączek,
- klaskamy językiem
jak pędzący konik, który wiezie nas na wiosenną wycieczkę
- oblizujemy buzię
językiem dookoła- wszystko było pyszne
- nabieramy
powietrza, parskamy- już nic więcej nie zjemy
- Teraz ćwiczenia oddechowe:
- poszukajcie
piórko/ kłaczek waty, lub coś równie lekkiego- poproście, by
ktoś z domowników zawiesił to na nitce; trzymając za nitkę
dmuchajcie; lekko, mocniej, z przerwami,...
- a teraz zabawa z
rurką, jajkiem i ozdobami, po wydrukowaniu należy powycinać
ozdoby i przy pomocy rurki (dotykamy wyciętej ozdoby, wciągamy
powietrze i przenosimy na pisankę), przeniesione ozdoby naklejamy. (
jajko i ozdoby na następnych stronach)
- A teraz wierszyk logopedyczny, do narysowania przez każdego przedszkolaka i do odgadnięcia - co to?
Główkę, brzuszek
–wychyliło,
Na dwie nóżki
wyskoczyło,
Czarne oczko
otworzyło,
Dziobek mały
rozchyliło,
Że się wykluło –
zakwiliło
( to oczywiście
pisklątko- kurczaczek)
Wasz
obrazek wraz z powiedzianym wierszykiem, może być świątecznym
prezentem dla domowników. A może ktoś Wasz występ nagra lub zrobi
zdjęcie waszemu kurczaczkowi czy pisance. Chętnie i ja zobaczę
steniabaluch@gmail.com
Tymczasem
życzę Wszystkim zdrowych, dających radość i nadzieję, że
wkrótce się spotkamy Świat Wielkanocnych.
1 kwietnia 2020r.
Na
początek przypomnijcie sobie, co robimy na początku naszych
spotkań. Do tego przyda się lustro – na pewno je w domu
znajdziecie. Przed lustrem: ziewajcie jak lew,- masujcie, oklepujcie policzki tak jak mama to robi z kremem,
- pompujcie policzki jak baloniki,
- bawcie się z języczkiem w myszkę która chce uciec z buzi,
- naśladujcie jedzącą rybkę,
- poślijcie domownikom zdmuchiwane z rączki całusy,
- policzcie językiem ząbki,
- zróbcie ,,język na baczność"
- śpiewajcie na la, la – z mocno otwarta buzią wasze ulubione piosenki
- bawcie się w konika (klaskanie językiem) który: jedzie powoli, szybciej i parska – kiedy już nie chce jechać dalej
- może jeszcze pamiętacie jakieś zabawy z przed lustra.
Możecie
w wolnych chwilach:
- dmuchać na lekkie przedmioty np. piórka, kawałki waty, skrawki papieru,...
- przy pomocy rurki i odrobiny wody w kubku z np. mydłem – dmuchając do środka wytworzyć dużą pianę,
- przy pomocy rurki przenosić drobne obrazki ( np. wycięte chmurki, kurczaczki, pisanki, ...) ze stolika na kartkę- tworząc obrazek.
Pomagając
mamie w kuchni możecie:
- oblizywać łyżkę, którą wcześniej mieszaliście z mamą pyszny krem,
- wylizać talerzyk po pysznym deserze,
- pić przez rurkę gęsty sok lub jogurt
- kosztując pyszne dania: mlaskać i oblizywać się bezkarnie.
A
jak już zapragniecie zrobić jakieś zadanie przy stoliku to
proponuję grę planszową na utrwalenie: s, z, c, dz.
Drodzy Rodzice, proponuję jeszcze jedną zabawę – tym razem z pingwinem. Pingwin i
rybki dostępne tutaj: Logopestka - głodny pingwin. Załączoną grafikę należy
wydrukować i wyciąć odpowiednio oznaczone obszary. Na rybkach
należy napisać słowa zawierające daną głoskę do ćwiczenia.
Np. jeżeli ćwiczoną głoską jest
- "sz" słowami tymi mogą być: szafa, kosz, kasztan, szuflada, szal, szyszka, szelki lub tp.
- "cz" słowami tymi mogą być: czapka, czekolada, kaczka, czapla, Apacz, czary, czupryna, koczkodan lub tp.
- "ż" słowami tymi mogą być: żaba, Żaneta, żuraw, żołędzie, kożuch, rzepa, żyrafa, żelatyna lub tp.
- "dż" słowami tymi mogą być: dżungla, dżokej, dżdżownica, dżdżysty, dżem, dżentelmen lub tp.
- "s" słowami tymi mogą być: Stenia, sok, smok, smutny, kosmos, nos, włos, sosna lub tp.
- "z" słowami tymi mogą być: Zuzia, zebra, Zenek, koza, zabawa, zapasy, zupa, zoo lub tp.
- "c" słowami tymi mogą być: cebula, Celina, Calineczka, cukierek, cynamon, Cypisek, kocur, oscypek lub tp.
- "dz" słowami tymi mogą być: dzwon, dzban, zasadzka, sadza, sadzawka lub tp.
- "r" słowami tymi mogą być: trawa, tratwa, trampki, trepy, drwal, dratwa, drut, ryba, rak, rura, mur, tur, rower, rabarbar, traktor lub tp.
Jeżeli
dziecko poprawnie powie słowo napisane na rybce, pingwin może je
zjeść. Za dobre wykonanie zadania dziecko może dostać nagrodę
np. ulubiony owoc (nagroda dowolna).
W razie pytań, proszę kierować je na
adres steniabaluch@gmail.com.
Życzę miłej zabawy Dzieciaczkom i
Rodzicom.